Sommarlovsläsning 2018

Eftersom det är så viktigt att läsa så kommer vår klass tillsammans att vara med i ”Jag har läst” Sommarlovsläsning. När du har läst en bok går du in och fyller i ett av formulären som finns under rubriken Vad har du läst?

Vi har också en utmaning:

  • Vem kan göra det längsta läshalsbandet?
  • Vilken klass kan göra det längsta klassläshalsbandet?

Gör så här:

  • Läs helst en stund varje dag. Läs på olika platser. Läs själv, läs med någon, läs för någon. Läs inne, läs ute. Sitt och läs, ligg på magen, på rygg, på sidan. Läs under en filt, i en koja, i en hängmatta, på en strand eller med ryggen mot ett träd. Du kommer säkert på en massa andra bra sätt och mysiga platser att läsa på.
  • Skriv ner hur många minuter du läser i Sommarlovsläsningsprotokollet som du fick på skolavslutningen. När vi träffas igen efter sommarlovet kommer du att få räkna ihop hur många minuter du har läst. Du kommer att få trä pärlhalsband utifrån antalet minuter som du har läst. Ju fler minuter du har läst desto längre halsband kommer du att kunna göra. Tillsammans kommer vi sedan att sätta ihop ditt och dina klasskamraters halsband till ett långt halsband, klassens läshalsband. Visst ska det bli spännande att se hur långa alla halsband blir!

När vi träffas igen i när du börjar 2:an kommer du också att få spela in din läsning igen och jämföra med läsningen som du spelade in nu innan sommarlovet. Om du läser mycket i sommar kommer du att märka att din läsning att har utvecklats!🌟

För att få lästips kan du gå in på några olika sidor. Klicka på länkarna så hoppats jag att du kan få några bra lästips.

http://hojdarna10.webbstjarnan.nu/vara-boktips/

Jag har läst boktips

Heja heja nu hela blivande klass 2! Nu kör vi igång SOMMARLOVSLÄSNINGEN!

Lycka till allihopa! 

Läshälsningar från Cecilia 🌸📚

 

📚  P.S. Titta gärna på inslaget från TV4 Nyhetsmorgon från den 20/6-17 som handlar om vikten av att barn läser under sommarlovet. D.S.

Barn tappar I läsförståelse under sommaren – så håller ni läslusten uppe